איך בוחרים ביטוח בריאות?

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​מה זה ביטוח בריאות?

ביטוח בריאות מכסה הוצאות הקשורות לטיפול רפואי. מטרתו של הביטוח הוא להקטין את הסיכון להוצאה כלכלית גדולה אם בעתיד תזדקקו לטיפול יקר.
ביטוח הבריאות מורכב משלושה רבדים: בבסיסי ביותר נמצא ביטוח בריאות ממלכתי מטעם המדינה, הנקרא גם סל הבריאות. ברובד השני נמצאים שירותי בריאות נוספים, שניתן לרכוש בקופות החולים וברובד השלישי ניתן למצוא את חברות הביטוח השונות המציעות ביטוחי בריאות מסוגים שונים, בנוסף או במקום ביטוחי הבריאות של קופות החולים.

החלטתם לקנות ביטוח? רגע, עצרו! בדקו שאין לכם ביטוח דומה!

לפני שאתם מכניסים את היד לכיס ורוכשים ביטוח בריאות, האם בדקתם שאתם לא מבוטחים? את הבדיקה התחילו בקופת החולים בה אתם רשומים – בררו האם אתם מבוטחים בתכנית שירותי בריאות נוספים (שב"ן), ואם כן מה היא כוללת.

בנוסף, יש לבדוק את פירוט ההוצאות החודשיות או לפנות לסוכן הביטוח שלכם כדי לברר האם אתם מבוטחים אצל אחת מחברות הביטוח השונות. לסיום, נותר לבדוק האם אתם מבוטחים בביטוח קבוצתי במקום העבודה הנוכחי או הקודם. יש לפנות ליחידת משאבי אנוש או לבדוק את סעיף הניכויים בתלוש המשכורת.​

אם החלטתם שאתם מעוניינים לרכוש ביטוח, כעת יש לבחור את סוג הביטוח המתאים ביותר לכם ולבני משפחתכם. בשלב הראשון, אתם נדרשים לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה מצב הבריאות הנוכחי שלכם ושל בני משפחתכם?
    • האם יש לכם צרכים בריאותיים מיוחדים?
  • האם סל הבריאות הבסיסי או הכיסויים הנוספים שברשותכם מכסים את דרישותיכם?
    • האם ביטוח הבריאות המבוקש מתאים לדרישותיכם?
    • האם אתם מעוניינים בכיסוי ביטוחי ספציפי? (לדוגמא כיסוי להשתלות או לניתוחים).
  • כמה כסף אתם מוכנים להשקיע ברכישת ביטוח בריאות?
    • מה סכום התשלום החודשי?
    • האם וכיצד צפויה הפרמיה להשתנות עם השנים?
    • האם קיים סעיף של השתתפות עצמית? מהו שיעורו? או לחלופין האם קיימת תקופת המתנה בפוליסה ומה ארכה.
    • חשוב לזכור שמרבית פוליסות ביטוח הבריאות הן ארוכות טווח ולכן יש לכלול בשיקול הכנסות והוצאות עתידיות.
  • השוו בין החברות – היעזרו במחשבון ביטוח בריאות. 
  • השוו גם את אופן ניהול התביעות של החברות -​​ כלומר עד כמה הן ממהרות לטפל בפניות ולהעביר את התשלומים – והתייחסו לאיכות ורמת השירות.
    היעזרו במדד ה​שירות של חברות הביטוח​.

​טיפים לפני החתימה

  • טופס ההצטרפות יכול להשפיע על זכאותכם בעתיד, ביום שבו יקרה האירוע הביטוחי, ולכן חשוב למלא את הצהרת הבריאות בתשומת לב. וודאו שאתם מבינים את השאלות שנשאלתם.
  • בדקו את דף פרטי הביטוח  – האם התנאים שנקבעו בו תואמים את התנאים לגביהם סיכמתם עם סוכן הביטוח או חברת הביטוח. שימו לב למחיר והאם נקבע חריגים לכיסוי הביטוחי שהובטח לכם.
  • יש לדרוש מחברת הביטוח טופס גילוי נאות המפרט את עיקרי הכיסוי הכלול בפוליסה.
  • מומלץ לבחון לפחות שתי הצעות של חברות ביטוח שונות.
  • אם אתם מרגישים שהנושא מורכב ויש לכם הרבה שאלות שנותרו פתוחות, פנו לייעוץ אצל סוכן ביטוח.

​רכשתם ביטוח – הישארו עם האצבע על הדופק

  • דיווח שנתי – בכל תחילת שנה אזרחית וודאו כי קבלתם דיווח שנתי מחברת הביטוח הכולל פירוט מלא על הכיסויים הקיימים והפרמיות ששולמו.
  • הודעות על שינויים – כל שינוי בתנאי הכיסוי או הפרמיה מחייב את חברת הביטוח לשלוח לכם הודעה מוקדמת. במקרה של שינוי מהותי בתנאים או בפרמיה נדרשת גם הסכמה אקטיבית שלכם לביצוע השינוי.
  • ביטול הפוליסה – קיימת לכם אופציה לבטל את הפוליסה בכל עת, בהתאם להוראות שנקבעו בה. חברת הביטוח רשאית לבטל את הפוליסה במקרים הבאים:
    • אי תשלום מצדכם, במקרה זה הביטול על ידי חברת הביטוח יכול להיעשות רק לאחר שחברת הביטוח העבירה אליכם לפחות שתי הודעות בכתב; 
    • ​הצגתם מידע שגוי אודות מצבכם הרפואי כאשר הצטרפתם לביטוח.